11 de gen. 2008
XII. Els còmic americans: Chaplin i companyia
És prou conegut el fet que la dècada dels anys 20 als Estats Units fou especialment dura per la societat en general. Amb una important ressaca de la 1a Guerra Mundial a Europa, la cada vegada més accentuada imposició dels sectors conservadors a nivell polític i, l’arribada de noves sentències legals com la llei seca, desembocaran en un tràgic final que no serà altra que el crack del 29 a la borsa de Nova York.
Sembla contradictori però, tot i l’estranya situació política, econòmica i social que es vivia a Nord-America, per a la industria cinematogràfica és precisament aquesta la que es pot considerar un dècada daurada. L’aparició i assentament de les grans productores a Hollywood (com la Metro Golwin Mayer), la consolidació de l’Star System, el perfeccionament tècnic dels films, així com l’establiment d’una indústria forta tant pel que fa a la distribució com a la comercialització del producte cinematogràfic, són alguns dels aspectes que faran de la nova ciutat de l’oest el centre mundial del cinema.
Tot i que trobarem que en aquests anys apareixeran les primeres grans pel•lícules de gairebé tots els gèneres, les que més èxit varen tenir, tant per la seva repercussió popular com per la seva eficàcia econòmica, va ser el cinema còmic, també conegut com Slapstick (pallassades): pastissos de nata, persecucions, cops i bufetades, etc. Aquest va ser el tipus de cinema més vist pels nord-americans i europeus durant aquest període anomenat per Raoul Walsh com Els violents anys vint (1939).
Chaplin
Nascut a Londres l’any 1889, s’ha convertit en una icona del Cinema arreu del món. Actor, director, productor, escriptor i compositor, Chaplin assoleix amb les seves petites peces còmiques la imatge perfecte de l’slapstick. Tot i que ja al 1914 fa el seu primer film amb l’aparició del personatge Charlot en el paper d’un periodista, no serà fins l’any 1921 que aconsegueix ser reconegut per la crítica després de l’estrena del llargmetratge The Kid (El noi). Sense cap dubte, és aquesta una de les grans obres mestres que s’han fet mai. A partir d’aquí Chaplin seguirà fent pel•lícules fins arribar a un total de 90, la majoria d’elles dins el gènere de la comèdia .
Però Chaplin no fou l’únic còmic que triomfarà durant aquesta etapa. Entre els actors – directors més destacats trobem a l’inigualable Harol Lloyd, amb films com The Grandma’s Boy (L’àvia) del 1922 o la popular L’home mosca (1923); el geni creador de Buster Keaton, del qual destaquen algunes pel•lícules com Mr. Holmes Jr. o la coneguda El maquinista de la general de 1927. Altres còmics de la pantalla els recordem perquè varen assentar la imatge de la parella descompensada, tant físicament com psicològica. Fou el duo format per Laurel & Hardy, popularment coneguts com el Gras i el Prim.
Tots ells van saber fer riure a la gent en un moment de gran incertesa per a tota la població, però potser el fet més genial dels seus films, en que tot i que l’objectiu és trobar el somriure, també ho feien des d’una implicació social que pretenia fer una crítica constructiva de l’època que els havia tocat viure, així com dels estereotips humans que es trobaven i que en alguns casos, encara trobem avui dia.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada